Чи можна довіряти збору батарейок в АТБ від Duracell?

5/9/2021

Восени 2016 року бренд Duracell розпочав збір батарейок на території мережі магазинів АТБ, втім за ці 5 років компанії не опублікували жодного фотозвіту про те, куди батарейки потрапляють після збору. Також невідомо, який офіційний загальний об’єм зібраного обсягу за цей час.

Нас часто питають: чи можна довіряти свої батарейки АТБ у контейнери Duracell? В цьому дослідженні ми зібрали аргументи, чому наша відповідь — поки ні, але ми ведемо переговори з цими компаніями та сподіваємось, що вони покажуть звіти про переробку всіх зібраних батарейок.


Збір батарейок в АТБ розпочався близько 5 років тому, і враховуючи статистику по збору батарейок в інших продуктових мережах, яка в середньому складає 9-15 кг батарейок з магазину в місяць, ми можемо приблизно порахувати скільки батарейок було зібрано за цей час.

Візьмемо, наприклад, найбільш песимістичний прогноз: врахуємо, що магазини АТБ інколи розташовані у віддалених районах країни, а тому збір там може бути нижче, ніж в інших продуктових мереж, та складає в середньому 6 кг батарейок на місяць. В рамках цього припущення, враховуючи кількість магазинів у мережі АТБ, за минулі 5 років вона зібрала щонайменше 370 тонн батарейок (*). Але можливо значно більше.

І це дуже круто! Це щорічно близько 2% (**) тих батарейок, які імпортуються в Україну, та мають шанс піти на переробку, а не сміттєзвалище, завдяки АТБ та Duracell. Але є проблема — суспільство, всі люди які здають ці батарейки, не отримують доказів про те, що переробка насправді відбувається і батарейки дійсно йдуть на переробку чи зберігаються в повному обсязі.

Нагадаємо, що складність з переробкою батарейок полягає в тому, що вона платна: вартість добутих ресурсів після переробки не окупає вартості роботи заводу. Щоб відправити на переробку всіх батарейки, зібрані в АТБ, потрібно витратити мільйони гривень.


Наші спроби отримати відповідь від АТБ та Duracell

Наші перші спроби звернутись до АТБ та закликати їх запровадити прозору систему збору та фінансування батарейок відбулись в 2016 році, коли разом з іншими мережами — Епіцентр, Сільпо, Watsons, ми закликали український рітейл не чекати змін в законодавстві, та почати фінансувати переробку вживаних батарейок з продажів нових батарейок. 

На той час готового механізму відправки батарейок на реальний завод в Європі ще не існувало. Всі рішення були на рівні задуму, і тоді АТБ та більшість мереж відмовились реалізувати модель по накопиченню утилізаційного фонду та вивезенню батарейок до Європи.

Наважився тоді лише Епіцентр завдяки волі керівництва та зусиллям небайдужого менеджера Ігоря Дембінського, компанія Duracell прозоро співфінансує частину зібраного обсягу батарейок в рамках цього проєкту. Перша відправка батарейок відбулась в березні 2020 року, і саме це запустило хвилю трансформацій в цій сфері в Україні — одна за одною топові мережі почали втілювати прозорий збір батарейок по європейській моделі відповідальності виробника. 

Щодо ситуації в АТБ — в 2017 році ми прийняли рішення не витрачати ресурси на боротьбу за відкритість цього проєкту, а сконцентрувати зусилля на створенні прикладів того, як це має бути, з іншими мережами. Водночас ми постійно отримували запити від журналістів, місцевої влади, органів екологічного контролю, які питали, що ми знаємо про подальшу долю батарейок з АТБ.


Що відповідає АТБ

Частина активістів, які звертались до нас, робили офіційні запити до АТБ, з яких ми зокрема дізнались, що певний час проєкт в АТБ супроводжувала компанія «Савсервіс-Столиця», яка представляє компанію Duracell. Вона передавала батарейки до компанії ТОВ «Український центр поводження з відходами». 

Ця компанія підрядник —  «Український центр поводження з відходами», згідно з реєстром, не має профільної ліцензії для цього виду діяльності (***) та задіяна в скандалах, пов’язаних з псевдоутилізацією. Ця компанія ніколи не отримувала дозвіл на вивезення батарейок за кордон, а власного заводу з переробки батарейок в Україні поки що немає, тому що це економічно недоцільно. 

Скільки саме батарейок в сумі за цей час опинилось на  «Український центр поводження з відходами», і яка їх подальша доля — офіційної відповіді від Duracell на ці запитання нам поки отримати не вдалось.

Пізніше проєкт в АТБ почала втілювати інша компанія — «Промо сервіс», яка нещодавно отримала ліцензію на зберігання батарейок в Дніпрі за адресою Малиновського, 114. Нам також повідомили, що нещодавно вона отримала профільну ліцензію на поводження з батарейками, але поки що жодного разу не вивозила батарейки за кордон та не має на це дозволу.

Скільки саме батарейок накопичено на складі у «Промо сервіс», в яких умовах вони зберігаються, і яка подальша доля тих батарейок, які були зібрані раніше - Duracell не розкриває.

Ми сподіваємось, що така закритість компаній є непорозумінням, і закликаємо їх до відкритості перед гостями мережі та суспільством. Але поки що не рекомендуємо здавати в АТБ свої батарейки. 


UPD. 10 листопада 2021 

Лід зрушено — АТБ та Duracell відправлять перші 60 тонн батарейок разом з нами! Батарейки поїдуть на переробку рамках нашого з ТОВ «Екологічні інвестиції»  договору з заводом GreenWEEE у найближчі місяці. Перша відправка щойно відбулась, по завершенню переробки всі звіти ми опублікуємо тут

До того, як анонсувати відправку нам вдалося провести 3-сторонні переговори з топ-менеджментом компаній АТБ та Duracell, та ми вдячні компанії за перші кроки до відкритості. На жаль, разом з тим, нам так і не вдалося отримати інформацію про те, скільки всього батарейок було зібрано в АТБ за цей період, і де вони зберігаються. 


Ми висунули компаніям наступні вимоги від суспільства:

1. Впродовж найближчих 2-х років забезпечити переробку всіх батарейок — старого і нового обсягу (ми зі свого боку готові ділитись досвідом, як це зробити самостійно або з нашою допомогою)

2. Поки це відбувається, прозоро показати свій склад громадськості та ЗМІ, де можна переконатись, що всі батарейки на місці, та не потрапили до рук псевдопереробників (хто це такі і чим це небезпечно - писали тут: https://bit.ly/3Da2S4W). 

Ключове, що викликає у нас недовіру в цьому проєкті через його закритість від початку — маніпуляції обсягами. Що зібраний об’єм батарейок буде один, а перероблений менший, а решта батарейок потраплять до псевдоутилізаторів в цілях економії.

Втім, ми щиро сподіваємось, що наші сумніви виявляються марними, та будемо раді нанести пункти в АТБ на нашу мапу надійних пунктів, якщо побачимо докази, що всі 100% батарейок, зібраних в мережі, дійсно йдуть на прозору переробку ✌️

_____________________________________________


* За якою методикою ми приблизно оцінили збір батарейок в АТБ?

У нас є дані по двом іншим продуктовим мережам, які збирають батарейки та відкрито звітують про об’єми:

— Сільпо, 9 кг/місяць в середньому з магазину

— NOVUS, 15 кг/місяць в середньому з магазину

Зазвичай, більший збір забезпечують прозорі контейнери, самі такі є в NOVUS. Сільпо збирає в непрозорі контейнери, тому можемо відштовхнутись від їх статистики. 

При цьому важливо зробити знижку на те, що частина магазинів АТБ розташовані у віддалених містечках, тому збір там може бути меншим — в районі 6 кг/місяць з магазину. Разом з тим, збір батарейок в цих містечках — це хіба не єдина доступна можливість для громадян, тому дізнатись справжній збір можна тільки прозорою системою підрахунку ваги. 

Далі це припущення ми помножили на кількість магазинів АТБ пропорційно рокам, коли триває збір (з осені 2016 року), та отримали приблизну цифру 370 тонн. 


** За даними офіційної статистики імпорту батарейок в Україну від ДФС.

*** Чому ліцензія ТОВ «Український центр поводження з відходами» не підходить для батарейок?

Ліцензія, яку має ця компанія згідно з реєстром ліцензіатів, стосується інших типів відходів — брухту електронних відходів (А1180), а також свинцевих акумуляторів  (А1160).

Але ця ліцензія ніяк не дає право цьому ТОВ зберігати чи відправляти на переробку мікс портативних батарейок з АТБ, які належать до іншого класу відходів — несортовані відпрацьовані батареї, код А1170 згідно до переліку А Базельської конвенції, яка зокрема регулює відправку відходів через кордони.

Якщо би на території такої компанії знаходились портативні батарейки і зберігались за усіма нормами, вона би не могла пройти ліцензійну перевірку без порушень. 

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!