Чому держава не має фінансувати переробку

3/11/2019

В цій статті ми зібрали дві ключові причини, чому держава НЕ МАЄ фінансувати збір та переробку батарейок.

Фото з акції протесту #ДеЗакон, березень 2019

Дві причини, чому це не грамотно:

1📌 Міський бюджет — це наші з вами податки, які мають іти на розбудову міста, а не сплату утилізаційного збору.
Вартість утилізації закладається у вартість батарейки в момент ввозу у країну та сплачується покупцем при покупці. Цей механізм називається «принцип забруднювач платить» і саме так влаштована система в Європі. Таким чином, за утилізацію батарейок платять тільки ті люди, які їх використовують. А міський чи сільський бюджет, який наповнюють всі, тут взагалі ні до чого. Якщо збирати батарейки у реальному об'ємі (на місто мільйонник це приблизно 4 млн батарейок на рік), то це досить багато грошей як для місцевих витрат.

Приклад по Києву.

За 5 років киянам разом з «Київкомунсервіс» вдалося зібрати 70 тонн батарейок, в цей самий час кияни купили приблизно 1625 тонн нових батарейок, в 23 рази більше. Щоб збирати та переробляти більше – комунальних коштів не вистачить, цей процес мають сплачувати та організовувати виробники батарейок та торгові мережі (так, як це відбувається в Європі).
Тобто, фінансування батарейок із комунальних коштів – це відповідальне, але частинне рішення, яке не вирішить проблему переробки батарейок в масштабах Києва.


2📌 Гроші, закумульовані за рахунок утилізаційного внеску, також не мають іти через державу, бо корупційна складова там завжди буде вище, а ефективність нижче. Хто чув про скандал навколо підприємства УкрЕкоРесурси знає, що в Україні уже був негативний досвід адміністрування утилізаційного збору державою: гроші кралися, справа не робилася.
Європейський досвід — це створення недержавних некомерційних організацій, які відповідають за збір та переробку відходів.

І над створенням саме такої організації для батарейок ми працюємо в рамках проекту http://batareiky.in.ua/

Дієва, вона зможе забезпечити збір та переробку всіх батарейок, які використовуються в Україні, без зазіхання на бюджетні кошти.

А тим часом ми радіємо, що пункт прийому батарейок у Дніпрі, звідки родом наш проект, створений без жодної копійки із міського бюджету.


🌿🙌

Всі наші результати стають можливими завдяки внескам людей та компаній.
Налаштуйте свій регулярний внесок, наприклад, 100 грн:http://batareiky.in.ua/help (сторінка з нашим планом на 2020 рік та можливістю налаштувати внесок через visa/mastercard)

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!