Дослідження 8 заводів з переробки батарейок у Європі

19/2/2018

В цьому дослідженні ми порівняли пропозиції від 8 діючих заводів у Європі. Ми шукали відповідь на запитання: хто із них краще підходить для того, щоб прийняти перші 40 т батарейок з України.

‍Фото — завод Redux, Німеччина

Що ми зробили

Ґрунтовної інформації про те, де знаходяться заводи з переробки батарейок у Європі, що вони переробляють та за які гроші — у відкритому доступі в інтернеті немає. Тому ми взяли задачу виконати дослідження самостійно.

Розпочали з пошуку контактів заводів.

Лише 3 заводи знайшлися через пошук в Google. Контакт з рештою вдалося встановити лише завдяки особистим зв’язкам — перевізника Sigmas Ecology, наших друзів у європейському Greenpeace та імпортерові батарейок GP. Ми також вдячні за допомогу та надання інформації нашому прихильнику Дімі Капоті, який зараз навчається на факультеті екології у Швеції.

При цьому наші звернення на офісний імейл європейських профільних асоціацій, на жаль, не дали результату — вони ідуть на контакт тільки при наявності особистих зв’язків. З тих 12 заводів, контакти яких ми знайшли та звернулись, нам відповіли 8-ро. Кожен з них ми попросили відповісти на наступні запитання:

  • скільки коштує переробити у них 1 тону невідсортованих батарейок
  • як відбувається сортування
  • які групи батарейок вони переробляють самостійно (їх всього 8 штук)
  • для того що переробляють — які технології використовують для переробки
  • куди передають ті типи батарейок, що не переробляють самостійно
  • фото/відео з підприємства
  • ліцензії, презентації та інші документи

Ми систематизували їх відповіді у наступну таблицю:

Виявилося, що серед наших контактів немає такого заводу, який самостійно переробляє ВСІ типи батарейок. Кожен завод має свій профіль та партнерства з іншими підприємствами, куди відсилає ті батарейки, які не переробляє сам.

У кожного з заводів індивідуальний стиль спілкування: хтось одразу детально відповідав на всі запитання, у інших потрібно було перепитувати та уточнювати декілька разів, а дехто не відповідає уже 2 місяці.

Хтось відкрито ділився усією інформацією, а хтось тримає імена партнерів, фото обладнання та ціну у секреті. Втім, уже зараз ми можемо назвати наступні підприємства, які є претендентами на отримання батарейок з України.

Заводи-кандидати

Серед усіх пропозицій, які нам вдалося отримати, найбільш цікавими для українських батарейок нам здалися пропозиції від заводів в Польщі.

Вартість переробки батарейок тут трішки нижча, ніж в інших країнах Європи (300-360 євро/тону), і плюс — вони знаходяться ближче всіх до України, що скоротить витрати на транспортування.

Recupyl, м. Становіце (Польща)

300 € за тонну міксу батарейок (спеціальна ціна для нас)

Завод є частиною міжнародної групи ENERIS, всього вони мають 4 заводи для переробки батарейок в світі (Польща, Франція, Сингапур, США).

Завод у Польщі працює з 2009 року, та переробляє цинк-карбонові та алкалінові батарейки механічним методом. Глибина переробки — 57%.

Перед цим батарейки сортуються ручним методом на конвейєрній стрічці. Ті типи батарейок, які не переробляються, передаються на інші заводи у Європі, в тому числі завод Recupyl у Франції — там переробляють літій-іонні акумулятори.

Перевагами роботи з Recupyl є спільний кордон з Польщею та репутація заводу. Батарейки на Recupyl здають організації по збору батарейок не тільки з Польщі, а також зі Швеції, Естонії, Чехії, Словаччини та Німеччини.

Для остаточного розгляду Recupyl як претендента, ми чекаємо від підприємства фото та відео матеріали з заводу в Польщі. Фото обладнання нижче — це фотографії з заводу Recupyl у Франції.

Читайте детальніше про завод у нашій статті.

Eco Harpoon, біля м. Варшава (Польща)

350 € за тонну міксу батарейок

Eco harpoon працює з 2004 року та самостійно переробляє лужні, цинк-карбонові та нікеліві батарейки. Інші батарейки передає компаніям партнерам. Завод знаходиться за 30 км від Варшави.

Свої батарейки здає на Eco Harpoon одна з найбільших організацій по збору батарейок у Польщі — Reba. Саме в Reba, завдяки допомозі українського імпортера батарейок GP, нам порадили контакт цього заводу.  

Крім батарейок, на підприємстві також переробляють скло, пластмаси, електронне обладнання та лампочки.

Завод знаходиться відносно близько до західної України та має одну з найнижчих цін за переробку. Ми чекаємо відповідь на наш запит про ліцензію, назви компаній-партнерів, куди компанія відправляє ту решту батарейок, що не переробляє самостійно та описання технології переробки.

MB recycling, с. Пекошув (Польща)

Ціна — чекаємо відповіді

На MB recycling є цікавим сортування. Завод має оптичний сортувальний конвеєр, який фотографує типи, а потім розділяє на види.

Компанія переробляє цинк-карбонові, лужні та сольові батарейки механічно, а потім обробляє термічно. Усі інші типи батарейок передає партнерам.

Головний плюс заводу —  його розташування. Він знаходиться ближче за всіх до України. Втім, нам поки що так і не вдалося отримати від них офіційну пропозицію по ціні. Чекаємо на офіційний та актуальний прайс, ліцензію, назви заводів-партнерів та відповідь про готовність до співпраці.

Інші заводи

Для кращого розуміння того, як взагалі організовані та працюють інші заводи в Європі, публікуємо короткі замітки про решту підприємств.

GreenWEEE (Румунія)

450 € за тонну міксу батарейок

Завод працює з 2007 року та спеціалізується на переробці старої електронної техніки.

В 2011 році на підприємстві з’явилася напів-автоматична лінія для сортування батарейок: із швидкістю 1 тонна/годинубатарейки тут розділяють по розмірам, а далі досортовують вручну на конвейєрній стрічці.

Алкалінові та цинк-карбонові батарейки тут далі подрібнюють та проводять їх перший етап переробки — механічний. Його продукти відправляють на інші заводи для подальшої переробки.

З одного боку, GreenWEEE знаходиться до України ближче, ніж інші заводи у Європі, втім у них є два суттєвих мінуси. Вони працюють, фактично, більше як сортувальна посередницька станція, ніж завод із переробки, і можливо саме тому — у них вище ціна ніж на заводах в Польщі.

Детальніше про GreenWEEE у нашій статті.

SNAM (Франція)

350  € за тонну міксу батарейок

З 1981 року SNAM спеціалізується на переробці однієї з найстрашніших отрут — нікель-кадмієвих акумуляторів.

Але крім цього вони приймають до себе мікс всіх батарейок, а потім сортують — спочатку автоматично, і далі вручну.

Крім звичайних пальчикових батарейок та нікель-кадмієвих акумуляторів, тут також переробляють літій-іонні, в тому числі від електромобілів. В тому числі сюди приїжджають на переробку акумулятори від гібридів Toyota, Citroën, Peugeot, Opel.

Співпраця із SNAM могла би бути надзвичайно цікавою для України, втім проти цієї опції грає відстань. Оформлення транскордону до країни, яка не має прямого кордону з Україною, є двічі складнішим. Також, за рахунок відстані, відправка вийде дорожчою.

Детальніше про SNAM — у нашій статті.

Redux (Німеччина)

Ціна — конфіденційна

Цей завод працює в Німеччині ще з 1997 року, і вражає професійним та технологічним підходом до справи.

Глибина переробки батарейок тут сягає 90 %, а швидкість переробки, яку вони декларують у себе на сайті — 40 батарейок на секунду.

Втім, основна проблема для співпраці з Redux полягає в тому, що багато критичної інформації, в тому числі ключову — вартість переробки — компанія погоджується розголосити тільки після підписання договору про нерозголошення.

Робота в форматі секретності для нас як для публічної організації не підходить, адже ми працюємо в форматі відкритості. Для нас важливо не просто переробити батарейки, а також детально висвітлити як це відбувається і скільки коштує.

Accurec (Німеччина)

500 € за тонну міксу батарейок

Accurec є одним з найстарших заводів з переробки батарейок у Європі. Він працює з 1995 року та переробляє 6 із 8 типів батарейок на своїх потужностях.

З найпоширеніших цинкових батарейок після переробки вони добувають феро-марганець та оксид цинку. З нікель-кадмієвих: нержавіючу сталь, кадмій. З літієвих: феро-марганець, сталь, мідь, монооксид вуглецю.

Ртутні ж та свинцеві батарейки відправляють у інші компанії, які спеціалізуються по переробці саме таких батарейок. Свинцеві у Hempel Legierungsmetalle, ртутні у GMR.

Accurec — неймовірний. Відкритий, технологічний, потужний. Але для України.. дорогий :) Крім того, через віддаленість Німеччини від України з одного боку, і високу ціну з іншого, ми вважаєм не доцільним відправку батарейок в Німеччину з України на цьому етапі.

Детальніше — в статті про Accurec.

БелВТИ (Беларусь)

Ціна — не визначена

Заради цікавості за комерційною пропозицією ми також звернулись до заводу БелВТІ в сусідній Білорусі, який декларує переробку пальчикових батарейок.

Тут працює лінія із ручного сортування, а потім переробки алкалінових та цинк-карбонових батарейок. Можливу ціну такої переробки для України підприємство готово розрахувати за проханням.

Втім, ключова проблема полягає в тому, що найнебезпечніші типи батарейок тут не переробляють, а просто зберігають на складі для майбутньої передачі у Європу. Невідомо скільки часу батарейки будуть зберігатися, а також невідомо, куди саме вони будуть потім відправлені та за які гроші.

Ми не можемо віддавати батарейки без впевненості, що всі типи будуть переробленні екологічно. Тому поки що співпрацю з цим заводом точно не розглядаємо.

Заводи, які нам не відповіли:

  • Вiosystem SA, Польща
  • Remondis, Польща
  • Umicore, Бельгія
  • Batrec, Швейцарія

Висновок

Наше дослідження розпочалося наприкінці 2017 року та тривало близько 2 місяців.

В результаті ми створили перший наочний аналіз заводів з переробки батарейок у Європі, який дозволить нам правильно обрати те підприємство, куди варто відправляти батарейки з України.

За допомогу у створенні дослідження ми б хотіли подякувати:

  • Олександру Бучеру, директору компанії-оператора небезпечних відходів «Сігмас Еколоджі»
  • Наталії Данилевич, представнику ТОВ «Енержи трейд» (імпортер GP в Україні)
  • Яніні Басистій, волонтеру організації «Батарейки, здавайтеся!»
  • Дмитру Капоті, студенту-екологу з України, який зараз навчається в університеті Лунд (Швеція)
  • Денису Цицаєву та Ользі Червонік, Greenpeace Греція та Польща відповідно
  • а також представникам всіх перелічених заводів, які надавали нам відповіді на наші запитання.

Проект «Батарейки, здавайтеся!» працює завдяки фінансовій підтримці небайдужих українців. Зроби свій внесок! http://batareiky.in.ua/help

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!