Збір батарейок в Епіцентрі та Новій лінії — звіти про переробку та всі деталі

18/12/2019

«Епіцентр» став першою рітейл мережею в Україні, яка в 2019 році разом з нами почала не просто збирати батарейки, а й фінансувати їх переробку.

Зараз в 75 ТЦ «Епіцентр» та «Нова лінія» збирається найбільша кількість батарейок серед мереж, котрі долучилися до нашого руху.

Партнери проєкту, які співфінансують переробку — бренди батарейок, які тут продаються: VARTA, Duracell, GP Batteries та Hausmark.

Кожен гість може здати до 20 батарейок за візит.

Контейнери знаходиться в позакасовій зоні на центральному вході, вони розміром на зріст людини. В «Епіцентрі» зелений з зображенням бобрика, у «Новій Лінії» – жовтий з кротиком. Команда співробітників мережі виготовила їх самостійно ❤️

♻️ Звіти про переробку

2020 рік: зібрано та перероблено на заводі GreenWEEE — 59,6685 тонн батарейок, звіти від заводу по кожній відправці тут.

2021 рік: зібрано та перероблено на заводі GreenWEEE — 11.5 тонн, очікують відправку на складі: 6.523,00 тонни. Звіт від заводу тут.

🤘Як проєкт став реальністю

У червні 2018 року в невеличкій конференц-залі найбільшого з гіпермаркетів компанії, відбулись історичні переговори.

Представники Епіцентру та різних компаній-імпортерів батарейок домовились про те, щоб вперше за 6 років зрушити з місця питання переробки батарейок в Україні та оплатити переробку батарейок, які будуть зібрані у мережі!

Після цієї згоди «Батарейки, здавайтеся!» остаточно узгодили завод GreenWEEE в Румунії та почали готувати документи для транскордону, що взяло цілий рік.

Ініціатором та ідейним натхненником проекту зі сторони Епіцентру став Ігор Дембінський, який не лише першим в України зміг мобілізувати Duracell, VARTA, GP batteries та Hausmark почати платити за переробку вживаних батарейок, а й спроектував контейнер для збору та брав активну участь у запуску проекту.

Свою мотивацію Ігор коментує так: «У цій країні живемо ми та наші діти, і це наша відповідальність – дбати про екологічну безпеку нашої землі. Якщо хтось не почне цим займатися – цього не відбудеться».

Саме завдяки цьому проєкту вперше в історії України батарейки поїхали на справжню переробку 11 березня 2020 року (за кілька днів до локдауну), оскільки на це було фінансування від Епіцентру та імпортерів Duracell, VARTA, GP, Hausmark.


А восени 2020 Епіцентр та постачальники оплатили переробку батарейок, які з 2013 року збирали волонтери в усіх 23 областях України, але не мали фінансової можливості їх переробити. 

На сьогодні здати батарейки на гарантовану переробку можна в усіх торгових центрах мереж Епіцентр та Нова лінія:


🔋 Популярні питання

Які батарейки можна здавати в Епіцентр та Нова лінія?

Кожна людина може здати за 1 раз до 20 штук портативних батарейок чи акумуляторів ємністю до 7А/год наступних типів:

  • пальчикові батарейки та акумуляторів від розмірів AAA до D, а також типу «крона»
  • батарейки-таблетки різних типів
  • акумулятори від мобільних телефонів та ноутбуків
  • павербанки

НЕ приймаються:

  • мобільні телефони
  • ртутні лампи
  • акумулятори від безперебійників (ємність вище 7А/год)
  • інше сміття

Чому діє обмеження - до 20 батарейок від людини? Що робити, якщо я збираю батарейки в офісі чи школі, і у мене їх більше?

Сільпо є продуктовою мережею супермаркетів, і не має права зберігати у себе великі обсяги батарейок, тому діє обмеження — до 20 батарейок за візит.

Якщо ви хочете не просто здати свої батарейки, а збираєте їх в своєму офісі, під’їзді чи на роботі в більших масштабах – будь ласка, зверніться до «Батарейки, здавайтеся!» напряму.

Як батарейки потрапляють з Епіцентру на завод?

Після збору в Епіцентр батарейки потрапляють на ліцензований склад, звідки по накопиченню партії 20 тонн відправляються на переробку на завод GreenWEEE в Румунії, в рамках 3-сторонньої угоди з заводом, «Батарейки, здавайтеся!» та партнера-ліцензіата ТОВ «Екологічні інвестиції».

Батарейки упаковуються в спеціалізовану ADR тару, призначену для міжнародного перевезення небезпечних відходів, для їх доставки використовуються спеціально обладнані фури та водії, які мають дозвіл на перевезення таких вантажів.

Чому переробка в Європі, а не в Україні?

Переробка батарейок в Україні зараз економічно не має смислу – вартість видобутих ресурсів не може окупити вартості витрат, потрібних для організації заводу.

Детальніше описували в цій статті. Втім, коли обсяги батарейок в Україні, що переробляються, досягнуть сотень тон на рік – завод з’явиться в Україні.

На що переробляються батарейки?

Перш ніж потрапити на переробку, батарейки потрапляють на сортувальну лінію та сортуються на 8 типів відповідно до хімічного складу.

Після цього частина батарейок – сольові, алкалінові та цинк-карбонові переробляються безпосередньо на GreenWEEE, з них добувають:

  • сталь
  • цинк-марганцевий концентрат (передається далі на пірометалургійне підприємство для видобутку цинку, латуні, тощо)
  • фракцію паперу/пластику (упаковка), яка згодом стає RDF (альтернативне паливо).

Решта батарейок – з вмістом кадмію, літію, ртуті тощо – після сортування відправляються на переробку на завод Accurec в Німеччині.

100% всієї маси батарейок повертається для корисного використання в виробництві нових товарів та речовин.

Чим шкідливі батарейки?

Лише 1 батарейка здатна забруднити важкими металами близько 16м2 землі, при цьому щорічно близько 3250 тонн батарейок (162.5 млн штук батарейок) імпортуються в Україну.

Лише 4% з них вдалося зібрати та переробити надійно в Європі у 2020 році. Решта поки що потрапляють до рук псевдоутилізаторів, в природу чи на звалище, ми маємо це зупинити.

🙌 Лише 1 % всіх батарейок в Україні поки йдуть на переробку. Підтримайте нас!

Наш рух фінансується завдяки внескам небайдужих, уже 1000 людей та 180+ компаній підтримують нас. Як приєднатись:

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!