Збір батарейок у Леруа Мерлен – звіти про переробку та всі деталі

25/6/2021

З 15 червня 2021 до руху «Батарейки, здавайтеся!» приєднався Leroy Merlin! Пункти приймання батарейок розташовані в 6 магазинах мережі у Києві та Одесі.

Відтепер кожен гість мережі може здати до 50 батарейок за один візит в унікальні прозорі контейнери, які знаходяться на вході в магазин. Всі батарейки потрапляють на гарантовану утилізацію на заводі в GreenWEEE в Румунії, на цій сторінці в розділі звітів ми будемо публікувати регулярні звіти.

Переробку оплачує Leroy Merlin з доходів від продажів нових батарейок в рамках програми відповідальності виробника спільно з брендами VARTA та Duracell. Щоб більше батарейок перероблювалось – обирайте купувати нові батарейки саме в Leroy Merlin, та пояснюйте друзям, чому це важливо.

♻️ Звіти про збір та переробку

На цій сторінці будуть публікуватись звіти про збір та відправлення на завод. Перший зріз плануємо на жовтень 2021.


🤘 Мотивація Leroy Merlin

Історія проєкту по збору батарейок у мережі почалась з ініціативи самих співробітників — вони почали питати, куди можна їх потім здати, якщо почати збирати серед колег.

Ініціатором запуску відповіді на це запитання став керівник із закупівель технічних відділів мережі Олександр Д’яченко.

Він каже: «Мотивація компанії — залишити нашу землю чистою для майбутніх поколінь — має бути не просто словами, а виражатись у конкретних діях».

Так, наприклад, виявилось, мережа відмовляється продавати деревину, яка не має сертифікату про відновлення лісів, хоча вона і коштує дешевше.

А з весни 2021 ми спільно з Леруа Мерлен і брендами батарейок, які тут продаються VARTA, Duracell та Lexxman, вибудували систему, щоб частина доходу з кожної проданої батарейки відкладатись для оплати вартості вживаних батарейок (як у Європі). При цьому ціни для споживача не підвищаться.


🔋 Популярні питання

Як знайти контейнер у гіпермаркеті?

Контейнер знаходиться біля інформаційної стійки на головному вході.

Які батарейки можна здавати в Leroy Merlin?

Кожна людина може здати за 1 раз до 50 штук портативних батарейок чи акумуляторів ємністю до 7А/год наступних типів:

  • пальчикові батарейки та акумуляторів від розмірів AAA до D, а також типу «крона»
  • батарейки-таблетки різних типів
  • акумулятори від мобільних телефонів та ноутбуків
  • павербенки

НЕ приймаються:

  • мобільні телефони
  • ртутні лампи
  • акумулятори від безперебійників (ємність вище 7А/год)
  • інше сміття

Чому діє обмеження - до 50 батарейок від людини?

Обмеження діє тому, що гарантована переробка батарейок – не безкоштовна, і проєкт має ліміт бюджету, який залежить від продажів нових батарейок в Leroy Merlin.

Проєкт націлений на людей, гостей мережі. Якщо ви збираєте батарейки в іншій комерційній компанії, чи просто у великих масштабах – будь-ласка, зверніться до «Батарейки, здавайтеся!» напряму.

Я збираю батарейки в під’їзді/школі, і у мене значно більше, ніж 50 штук батарейок, що мені робити?

Якщо ви збирали батарейки в іншому місці, рекомендуємо вам зв’язатись напряму з «Батарейки, здавайтеся» та обговорити можливі способи утилізації зібраних батарейок.

Чому переробка в Європі, а не в Україні?

Переробка батарейок в Україні зараз економічно не має смислу – вартість добутих ресурсів не може окупити вартості витрат, потрібних для організації заводу. Детальніше описували в цій статті. Втім, коли обсяги батарейок в Україні, що переробляються, досягнуть сотень тон на рік – завод з’явиться в Україні.

Як батарейки потрапляють з Leroy Merlin на завод?

Після збору в Leroy Merlin батарейки потраплять на ліцензований склад, звідки по накопиченню партії 20 тонн відправляться на переробку на завод GreenWEEE в Румунії, в рамках 3-сторонньої угоди з заводом, «Батарейки, здавайтеся!» та партнера-ліценізата ТОВ «Екологічні інвестиції».

В 2020 році в рамках цієї угоди на переробку були відправлені 140 тонн батарейок, звіти про це опубліковані тут.

Батарейки упаковуються в спеціалізовану ADR тару, призначену для міжнародного перевезення небезпечних відходів, для їх доставки використовуються спеціально обладнані фури та водії, які мають дозвіл на перевезення таких вантажів.

На що переробляються батарейки?

Перш ніж потрапити на переробку, батарейки потрапляють на сортувальну лінію та сортуються на 8 типів відповідно до хімічного складу.

Після цього частина батарейок – сольові, алкалінові та цинк-карбонові переробляються безпосередньо на GreenWEEE, з них добувають:

  • сталь
  • цинк-марганцевий концентрат (передається далі на пірометалургічне підприємство для видобутку цинку, латуні, тощо)
  • фракцію паперу/пластику (упаковка), яка згодом стає RDF (альтернативне паливо).

Решта батарейок – з вмістом кадмію, літію, ртуті тощо – після сортування відправляються на переробку на завод Accurec в Німеччині.

100% всієї маси батарейок повертається для корисного використання в виробництві нових товарів та речовин.

Чим шкідливі батарейки?

Лише 1 батарейка здатна забруднити важкими металами близько 16м2 землі, при цьому щорічно близько 3250 тонн батарейок (162.5 млн штук батарейок) імпортуються в Україну.

Лише 4% з них вдалося зібрати та переробити надійно в Європі. Решта поки що потрапляють до рук псевдоутилізаторів, в природу чи на звалище, ми маємо це зупинити.

🙌 Як допомогти «Батарейки, здавайется!»

Наш рух фінансується внесками небайдужих людей та компаній. В 2020 році ми добились, щоб 4% всього річного імпорту батарейок в Україну потрапили в контейнери для збору, а далі – на переробку на завод.

Налаштуйте свій регулярний внесок, щоб ми могли залучити більше торгових мереж до проєкту та не допустити токсичного забруднення.

http://batareiky.in.ua/help (сторінка з нашим планом на рік та можливістю налаштувати внесок через visa/mastercard)

Кожні 50 грн/міс, 100 грн/міс мають значення.

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!