На вулицях Київа з'явились контейнери для небезпечних відходів: це добре чи погано?

23/1/2018
Джерело — фейсбук сторінка КП "Київкомунсервіс"

Всі питають, що ми думаємо про нові контейнери для збору батарейок та ртутних ламп на вулицях Києва.

Питання складне.

З одного боку, активність Кп Київкомунсервіс по збору батарейок в цілому — це класно. Серед усіх муніципалітетів в Україні схожим рівнем залучення у збір небезпечних відходів може похвастатись тільки Львів, частково Полтава. Решта взагалі цим не займаються.

З іншого боку, такі контейнери для збору батарейок на вулиці, на нашу думку, не практичні та потенційно небезпечні. 

Чому?

1. Через ризик вологості батарейки можуть почати швидше розкладатись та ржавіти.

Батарейки, корпус яких руйнується до неможливості визначити бренд/тип, не можуть бути відсортовані, а значить перероблені. В Європі їх доводиться хоронити на полігоні для небезпечних відходів.

2. Непрозорий контейнер збільшує ризик вандалізму — в мікс батарейок може потрапити що завгодно.

Якщо в прозорих контейнерах, навіть якщо це пластикова 5л пляшка у під'їзді, працює теорія розбитих вікон навпаки — люди рідко кидають зайве, бо не підсвідомо не хочуть порушувати порядок, то тут будуть кидати що завгодно, і перший досвід уже про це свідчить.

3. Ризик потрапляння вологи => ризик вибуху недорозряженої літій-іонної батарейки. А разом з нею, пожежі, потрапляння токсичних речовин в повітря і псування батарейок.  

Це трапляється дууууже рідко, але у вологому середовищі може відбутись. Не всі літій-іонні батарейки люди викидають повністю розряженими, волога викликає ризик внутрішнього короткого замикання.

Потенційний контакт літій-іонних батарейок з металевою стінкою контейнера в вологому середовищі також може збільшити імовірність короткого замикання. 

В Європі для усунення цього ризику у випадку використання металевих контейнерів застосовують спеціальну сертифіковану поліетиленову плівку з діелектричними властивостями товщиною 500 мікрон. Купити щось подібне на ринку України складно, тому є сумнів що в цих контейнерах застосовується плівка правильної якості.

**

З усіх цих причин в Європі зараз намагаються уникати вуличного збору батарейок. Особливо тому, що дуже класно працюють in-door методи — в магазинах, в школах, в житлових будинках. 

Втім, що зроблене, то зроблене.

Контейнери були закуплені ще 2 роки тому, в часи коли навіть якби Київкомунсервіс спитав у нас — ми би теж не могли дати якісну консультацію по правильним нормам для збирання батарейок.

Тепер буде правильним використати наявність контейнерів для дослідження:

— наскільки вологість буде реальною проблемою

— подивитись, якої якості мікс батарейок видадуть ці контейнери за декілька місяців

— наскільки швидко будуть заповнюватись.

Сподіваємось, Київкомунсервіс якісно зможе зібрати та оприлюднити ці дані.

А далі, ми сподіваємось що спільними зусиллями ми зробимо так, щоб зібрані батарейки потрапили у місце призначення — на переробку у Європу.

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!