Наші правки до нового Закону України про батарейки

12/2/2018

Новий закон України про батарейки, який обіцяють подати до Верховної Ради навесні 2018 року, декларує фінансову відповідальність за переробку батарейок для всіх виробників.

Про те, які правки ми внесли в текст законопроекту в січні цього року на основі досвіду «Батарейки, здавайтеся!» — детальніше в цій статті.

Коротка історія закону про батарейки

Жодного закону, який би регулював збір та переробку портативних батарейок, зараз в Україні немає. Закон «Про хімічні джерела струму», який діє сьогодні, торкається лише тих батарейок та акумуляторів, ємність яких більше 7 А/год. Тому портативні батарейки, до переробки яких прагнемо ми, наразі перебувають у юридичному вакуумі.

У 2016 році при Міністерстві регіонального розвитку в Києві запрацював офіс проекту Twinning.

Європейські та українські експерти, робота яких оплачується грантом Європейського Союзу, тут працюють над створенням двох законопроектів у сфері поводження з відходами. Один із них – новий Закон України про батарейки, батареї і акумулятори.

Завдяки тому, що до проекту залучені експерти одразу з 4 різних країн Європи (Австрія, Іспанія, Франція, Болгарія), текст законопроекту виходить якісний. Його основна задача — покласти відповідальність за збір та переробку батарейок на виробників батарейок. Для цього вони мають закласти ціну переробки у ціну нових батарейок на полицях магазинів.

Прийняття закону не означає, що в Україні все запрацює як треба, але без його прийняття — це точно не відбудеться. І це величезний подарунок від Європи Україні, що документи такого рівня мають шанс потрапити до Верховної ради.

Наші правки до законопроекту

Розробка законопроекту, починаючи від дослідження української ситуації та до фіналізації тексту, тривала близько 2 років.

Весь цей час команда «Батарейки, здавайтеся!» брала участь в технічних зустрічах проекту, і в січні 2018 з нашої ініціативи туди були внесені наступні поправки.

1. Поставили реалістичну ціль по кількості пунктів збору

В початковій редакції закон зобов’язував виробників уже за рік після прийняття закону встановити 1 контейнер для збору батарейок на 1000 жителів: ~45 000 пунктів по всій країні.

Здавалося б, «вау круто» — чим більше контейнерів, тим краще. Але насправді, щоб розгорнути систему збору й переробки батарейок якісно — це краще робити поступово, щоб не викликати надто різкого подорожчання нових батарейок та негативу від людей.

Скажімо, за статистикою мережі Watsons один повноцінний контейнер по збору батарейок збирає в середньому 4 кг батарейок на місяць, 48 кг батарейок на рік.

Це означає, що вже у перший рік така мережа із 45 000 контейнерів потенційно могла би збирати 2160 т батарейок/рік, в той час як зараз збирається не більше 50 т на рік. Тобто, приріст у 40+ разів за перший рік.

Ключове питання — хто за це заплатить. Надто різкий приріст ризикував би надто сильно відобразитись на ціні нових батарейок в магазинах, що може потенційно викликати негатив у суспільстві. Тому ми придумали інше рішення.

‍Контейнери для збору батарейок іспанської організації Ecopilas. Зараз у них 34 000 пунктів прийому батарейок, але в 2009 році вони починали з 8000 контейнерів

Що ми зробили — порадились разом із експертами Твіннінг та:

  • знизили планку до 1 пункту на 2000 жителів (~22 500 пунктів)
  • дали 4 роки на виконання цієї цілі
  • знизили вимоги до поняття «пункт» — по факту, це може бути просто дистриб’ютор батарейок, який приймає батарейки назад по запиту людей. Не обов’язково туди буде встановлено спеціальний контейнер

Відповідні правки в законопроект (Стаття 15, пункт 2, частина 2; Розділ VIII, пункт 1):

Варто також зазначити, що окрім мінімальної планки з кількості пунктів приймання, закон містить в собі додаткову шкалу ефективності мережі — кількість зібраних батарейок відносно імпорту нових (у %).

Ці показники детально описані в додатку 2 до законопроекту, та від самого початку описані як цілі поступового зростання.

2. Лишили місцеву владу підґрунтя для корупції

На відміну від популярного упередження в Україні, відповідальність за збір та переробку батарейок у Європі несе не держава, а виробники батарейок. Саме вони самостійно додають ціну переробку в ціну нових батарейок в магазинах, а потім за ці гроші організовують збір і переробку.

І хоча законопроект від Twinning декларує саме це, ми знайшли в його чернетці заховане підґрунтя для державної корупції. Внаслідок недостатньо точного формулювання, він дозволяв органам місцевої влади створювати пункти прийому батарейок, а потім вимагати за це фінансову компенсацію від виробників.

У випадку, якщо б така модель запрацювала, то, наприклад, витрати комунального підприємства Київкомунсервіс на вуличні контейнери по 8000 грн для збору батарейок на вулицях, могли б лягти на витрати виробників без їх згоди. Можливо це і не погана ініціатива, але вона точно має бути попередньо узгоджена із виробниками.

Відповідну правку ми внесли в законопроект:

Висновки

Лише 1% всіх батарейок, які завозять щорічно в Україну для продажу, зараз збирається на переробку. Основна причина — відсутність повноцінного фінансування для збору та переробки у більших масштабах.

Прийняття та успішне втілення нового закону України про батарейки дозволить збирати значно більші обсяги батарейок, та в реальних масштабах зберегти Україну від забруднення.

Правки, які ми внесли в законопроект, дозволять знизити ризики корупції та зроблять більш реальним план її розгортки. Але з них наша боротьба за дієвий закон тільки починається!

🔋🙌 

«Батарейки, здавайтеся!» існує завдяки фінансовим внескам небайдужих людей. Підтримати проект → http://batareiky.in.ua/help

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!