Як упакувати батарейки для Європи

15/1/2018

Досвіду відправки батарейок на переробку за кордон у незалежній Україні ще ніколи не було.

Тому щоб знайти інформацію про те, яка тара для цього необхідна, нам довелося самостійно розібратися у тексті міжнародних норм ADR та підняти на вуха 7 експертів. Що з цього вийшло — читайте в цій статті.

Це в Україні відпрацьовані батарейки ємністю до 7А/год класифікуються як побутове сміття, і тому їх можна збирати як завгодно, перевозити як завгодно.

Але в Європі все не так — мікс відпрацьованих батарейок, якщо туди входять літієві, класифікується як небезпечні вантажі, а тому як ми не шукали спосіб відправляти їх на переробку у бюджетних біг-бегах — нічого не вийде.

Щоб наші батарейки могли перетнути європейський кордон, тара для них має відповідати наступним вимогам:

1. Тип контейнерів

Перелік вказаний в інструкції з пакування  P909 ADR – європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів. Цей фантастичний документ на ~1500 сторінок набрав чинності у 1969 році, доповнюється кожні два роки та стоїть за порядком у сфері небезпечних вантажів в Європі ще із тих далеких часів.

Як найбільш оптимальний варіант наші європейські партнери радять пластикові бочки ось такого типу (1H2 за ADR):

Ці бочки (тип — барабани зі знімним днищем) коштують в 5-7 разів дорожче, ніж біг-беги, які ми використовуємо для зберігання батарейок зараз. Тому нашою задачею було вияснити, чи немає раптом якоїсь полегшувальної поправки, яка би все ж таки дозволила возити батарейки в Європу у м’якій тарі.

Але конкретного дозволу на це в ADR ми не знайшли. Дійсно, тут є спеціальне положення 636, за яким якщо у нашій фурі знаходиться менше ніж 333 кг літієвих батарейок на 20 тонн (це приблизно 2%), то норми стають менш жорсткими. Але використовувати при цьому мішки для пакування — не можна.

І це, до речі, один із додаткових аргументів для створення власної лінії із сортування батарейок в Україні. Бо якщо ми відсортуємо літієві батарейки окремо від інших типів, то решту можна буде відправляти як звичайний, не небезпечний вантаж, і витрачати на це менше коштів.

Але, як ми писали раніше, імпортери батарейок поки не готові інвестувати кошти в створення сортувальної лінії в Україні, і хочуть готових рішень.

Для перевезення міксу батарейок із вмістом літієвих ADR також дозволяє використовувати металеві бочки та контейнери. За умови створення пластикового екрана (поліетиленової плівки з низкою особливих вимог до неї) між батарейками та стінками бочки, щоб уникнути раптового короткого замикання.

Втім, можливість виготовити їх в Україні за стандартами ООН для небезпечних вантажів  — як бочки так і вкладиш, або купити готові б/в із наявністю сертифікату — нам ще потрібно буде вияснити.

Також, серед можливих опцій для використання були пластикові ящики на 1 тону на приклад цього:

Але готового рішення для їх замовлення в Україні також немає, на ринку вживаних контейнерів з дійсним сертифікатом їх також нема.

Тому єдиний шанс — замовити нові прямо під нас на заводі-виробнику.

Якщо ви маєте відношення до якогось виробника контейнерів одного з типів, згаданих вище, в Україні — напишіть нам на go@batareiky.in.ua.

2. Термін придатності

Наступна ключова умова до тари для батарейок з пластикових матеріалів — це її термін придатності. Згідно з пунктом 4.1.1.15 правил ADR вона має бути не старше 5 років.

Для уніфікації маркування про термін придатності європейці навіть придумали спеціальний формат, описаний в пункті 6.1.3.1 ADR.

На місці зірочки виробник може зазначити пише останні цифри року виробництва, а стрілочка в колі вказує на місяць.

Позначення може бути нанесене як на дно, так і на стінку бочки. Ось так це виглядає на б/в бочках на українському ринку, які нам вже вдалось інспектувати:  

Впродовж терміну придатності бочки можна використовувати як зворотню тару, тобто, повертати їх назад в Україну після того, як ми відвантажили в них батарейки на завод в Європі. Втім, економічну доцільність такого рішення нам ще потрібно перевірити.

Якщо ж термін придатності бочки вийшов, то її потрібно здати на утилізацію як тару від небезпечних відходів. На щастя, в Європі для цього багато опцій, тому це для нас зробить вже завод із переробки батарейок.

3. UN сертифікація та клеймо

Далі — цікавіше :) 

Якщо наша бочка разом з батарейками буде важити більше ніж 30 кг, то на її стінці має бути нанесене стандартизоване ООН маркування-клеймо.

Вимоги до цього клейма описані в розділі 6.1.3.1 ADR, і можуть бути пояснені наступною схемою:

Найголовніша цифра у цьому позначенні — це загальна вага брутто, яку може витримати наша тара при повному навантаженні. Вона залежить від товщини стінки й для такої тари як батарейки є доволі критичною інформацією.

Батарейки дуже важкі, у 200 л бочку при наповненні догори увійде близько 300 кг, тому якщо бочка буде надто ламкою — при перевезенні вона може тріснути.

Але як бути впевненим, що клеймо на тарі відповідає дійсності та його не нанесли «з голови»? Цю задачу вирішує сертифікація, наявність документу про яку є однією із необхідних вимог використання тари від 30 кг брутто для перевезення батарейок.

Але знаєте в чому полягає основна складність?

Що готові сертифіковані бочки на українському ринку не продаються :) Кажуть, немає попиту. Тому всю процедуру сертифікації доведеться організувати нам самим, спільно із виробником.

Перш ніж виробник бочок отримає підстави для нанесення відповідного клейма, він мусить подати заявку у так зване бюро вантажних випробувань, надіслати туди декілька зразків відповідної партії тари.

Наприклад, компанія «Сігмас Еколоджі» мала досвід співпраці із Державним підприємством УкрНДІМФ — бюро вантажних випробувань з Одеси, яка займається цією справою з 67 року.

Там зразки тари, за спеціально описаною в ADR процедурою, кидають з висоти, порожніми та навантаженими, щоб визначити максимальну вагу, яку ті можуть витримати.

Коли тара успішно проходить випробування, бюро вантажних випробувань видає сертифікат, на основі якого виробник зможе під час терміну дії сертифікату виробляти тару за заданим зразком та ставити на неї відповідне клеймо.

Та тара, яка брала участь у випробуваннях, для небезпечних вантажів більше використовуватись не може, вона має бути утилізована. Вартість процедури сертифікації, тестових бочок та нанесення клейма — ляже на нас, на замовника.

Але той факт, що замовити сертифіковані бочки в Україні в принципі можливо — це уже величезний плюс!

4. Розмір контейнерів

Ідеальний розмір контейнерів, які підходять для наших батарейок у співвідношенні ціна-зручність — це бочки місткістю 200 л. Вони стають на фінський піддон по 4 штуки ось так:

Але можливість виробити їх особливо міцними під батарейки, щоб витримали 300 кг — це в українських виробників ми ще уточнюємо.

Також на ринку доступні бочки для небезпечних відходів об’ємом 50 л від компанії-виробника «Біолог», м. Херсон.

Саме їх одного разу сертифікувала під себе компанія «Сігмас Еколоджі» у вантажному бюро, згаданому у попередньому розділі.

Вони використовувались у реальних транскордонах, просто для інших вантажів. Такі бочки можна ставити одна на одну в 4 яруси. Для тари з небезпечними вантажами максимальна висота штабелю — 3 м.

Нарешті, якщо ми не хочемо витрачати час на страшну процедуру сертифікації, описану в попередньому розділі — ми можемо взяти маленькі контейнери по 20 л.

Їх основна перевага: згідно з  інструкцією з пакування P909 для них діє спрощення, вони не потребують обов’язкової сертифікації ООН. Спрощення діє для тари вагою брутто до 30 кг, якщо наші батарейки мають потужність < 100 Ватт/год.

Відповідно до цін на українському ринку нам потрібно буде додатково дослідити, наскільки це економічно доцільно.

5. Додаткові наліпки на контейнери

Окрім виробничого ООН клейма та терміну придатності бочки, згідно з положеннями розділу 5.2 ADR частина позначень мають бути нанесені на бочку додатково у вигляді наліпок, стійких до стирання та впливу  погодних умов.

Наліпки мають містити:

  • Значок класу небезпеки речовини по АДР, в нашому випадку 9. З 2019 року значок мусить мати такий вигляд як справа, але не буде помилкою уже зараз почати його використовувати.Мінімальний розмір сторони ромбу — 100 мм (згідно з розділом 3.2.2, 5.2.2 ADR)
  • Номер ООН, за яким перевозяться батарейки — в нашому випадку UN 3480. Літери висотою від 12 мм, у випадку якщо тара вагою брутто від 30 кг (згідно з пунктом 5.2.1.1 ADR)
  • Напис «LITIUM BATTERIES FOR RECYCLING» (згідно до спеціального положення 377)

6. Пересипання діелектриком

Є ще одна цікава умова, яку запроваджує пункт P909 ADR — мікс батарейок не можна завантажувати в бочку просто так, його необхідно пошарово пересипати діелектриком.

Ось як виглядає це на схемі одного з претендентів на приймання українських батарейок, польського заводу Recupyl:

Тобто, над кожними 20 см батарейок потрібно насипати 2 см матеріалу з властивостями діелектрику — вермикуліту чи піску. Це робиться для того, щоб додатково унеможливити ризик виникнення короткого замикання у літієвих батарейок.

Ось так приблизно це виглядає в живому вигляді (на прикладі міксу літієвих батарейок):

Крім того, над кожним шаром діелектрику поляки рекомендують прокладати додатковий шар пластику, щоб він не просипався вниз бочки і продовжував виконувати свою функцію навіть після тряски у машині.

7. Тип піддонів

Багато хто з нас знає, що таке дерев’яні палети або піддони, які використовуються як підставка для вантажів, щоб їх можна було зручно пересувати складскою технікою.

На них будуть ставитись бочки з батарейками для завантаження фури для транскордону. Так виглядають повністю завантажені батарейки на заводі Accurec в Німеччині:

Але мало хто з нас здогадується, що, виявляється, в піддонах можуть оселятись паразити та мікроорганізми, і для транскордону це проблема :) У 2002 році нею зацікавилась FAO — Продовольча та сільськогосподарська організація ООН.

Вони ввели стандарт, який змушує кожного перевізника, який використовує дерев’яні піддони у своїй практиці, отримувати на них фітосанітарний сертифікат.

Він видається тоді, коли піддон пройшов термічну або хімічну дезінфекцію від шкідників. Про це на ньому ставиться відповідний штамп, створюється акт обробки, а після цього — фітосанітарний сертифікат-висновок.

Українська процедура детально описана в Законі України про карантин рослин, а також у цій пояснювальній записці.

На щастя, з купівлею піддонів з сертифікатом на українському ринку все значно простіше, ніж з бочками. Вони доступні.

Але використання таких піддонів може накладати додаткові фінансові та часові витрати для перевізника, бо кожен раз при перетині кордону весь вантаж буде мусити проходити фітосанітарний контроль — перевірку наявності клейма на піддонах, та відповідної документації.

Альтернатива такому сценарію — використання піддонів із пластику. Виглядають вони приблизно ось так:

Вибір типу піддонів для українських батарейок можна відкласти до того моменту, коли ми оберемо перевізника для виконання цих робіт.

***

На цьому наше дослідження норм для упакування батарейок для транскордону добігло кінця. І це були тільки норми для тари :)

Втім, кожна із норм є критичною, бо якщо їх не виконати — транскордон не відбудеться, а перевізник понесе адміністративну відповідальність.

Якщо ви знайшли неточність чи у вас є доповнення до нашого дослідження — обов’язково повідомте нам про це на пошту go@batareiky.in.ua.

За допомогу у створенні дослідження ми б хотіли подякувати:

  • Олександру Бучеру, директору компанії-оператора небезпечних відходів «Сігмас Еколоджі»
  • Максиму Бобруєнко, директору компанії-оператора небезпечних відходів «Екологічні інвестиції»
  • Олексію Пахно, провідному експерту консультаційної компанії «Лабораторія ADR», яка виконує консультування у сфері перевезення небезпечних вантажів, та навчання персоналу у цій сфері
  • Олександру Картузову, директору підприємства із переробки ртутних ламп Боднарівка (м. Львів)
  • Яніні Басистій, волонтеру організації «Батарейки, здавайтеся!»
  • а також нашим закордонним колегам —  із заводу по переробці батарейок Recupyl (Польща) та Accurec (Німеччина), мережі збору батарейок GRS Batteries (Німеччина).

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!