Як вивезти батарейки на переробку у Європу: процедура, терміни, вартість

17/5/2018

Одна із ключових цілей «Батарейки, здавайтеся!» на 2018 рік — добитись переробки перших 40 т батарейок у Європі. Але задача ця знаааачно складніше і довше, ніж здається на перший погляд.

Це дослідження описує процедуру перевезення небезпечних відходів у Європу: план дій, терміни та вартість. Для його створення ми залучили 5 експертів та вивчили 10 нормативних документів України та Євросоюзу.

Станом на травень 2018 у волонтерів та бізнесу накопичено більше 200 т батарейок (із них вже більше 40 т — на центральних складах «Батарейки, здавайтеся!»), але жодна з них поки що не потрапила на переробку. Чому?

Справа в тому, що професійних підприємств для цього в самій Україні немає, а транскордон — перевезення батарейок на переробку у Європу — це тааак довго і дорого, що ніхто поки що не спромігся його здійснити.

Навіть публічної зрозумілої інструкції про це не існує. Прийшов час це змінити!

Наше дослідження ми почали з того, що ретельно дослідили всі міжнародні та національні закони, які регулюють перевезення небезпечних відходів між країнами.

А саме, наступні документи:

1. Базельська конвенція

Цей документ був підписаний 53-ма державами світу. В 1987 році їх представники зібрались в місті Базель у Швейцарії та домовились про правила перевезення небезпечних відходів через кордони. Конкретні процедури по імплементації конвенції прописані в постанові 1120 уряду України та регулюванні 1013/2006 Європарламенту.

2. ADR

Європейська угода про дорожнє перевезення небезпечних вантажів в цілому (не тільки відходів). Її ми уже згадували раніше в процесі дослідження теми тари для перевезення батарейок.

Якби у міксі батарейок не було літієвих, він би формально не відносився до регулювання цим документом, а так — має відповідати цілій низьці критичних правил.

3. Інструкція з отримання Міжнародного коду ідентифікації відходів

Перш ніж відходи будуть відправлені через кордон, вони мають бути спершу віднесені до одного із списку відходів: зеленого чи жовтого.

Якби у батарейках не було ртуті, свинцю та кадмію, вони би відносились до зеленого списку і не потребували би складних умов оформлення. Втім, важкі метали та токсичні сполуки в їх складі означають, що вони потраплять до жовтого списку.

4. Постановка Кабміну №446 про ліцензійні умови для поводження з небезпечними відходами

Документ дозволив нам зрозуміти, яким вимогам має відповідати організація, яка здійснює перевезення батарейок.

Крім того, ми проглянули Закони України про відходи, про хімічні джерела струму, про ліцензування та про охорону навколишнього середовища.

Тільки в Україні право перевозити батарейки має хто завгодно. В Європі вони визнані небезпечними відходами, і організація, яка їх туди ввозить, має мати ліцензію.

Головний героєм нашого транскордону, окрім заводу-переробника у Європі, буде компанія-ліцензіат — приватна компанія, зареєстрована в Україні, яка має ліцензію на поводження з небезпечними відходами нашого типу та має право оформлювати транскордон.

Наразі ми отримали пропозиції співпраці від 2-х наступних компаній: «Екологічні інвестиції» та «Сігмас Еколоджі». В залежності від успіху в отриманні дозволу кожної з них та вартості послуг, які вони нам виставлять, ми оберемо, з ким із них робити перевезення.

Відповідно до згаданих вище документів, процес транскордону, для прикладу, на завод Redux у Німеччину, виглядатиме так:

Не просто, правда? :) Але складність ця дуже виправдана. Адже лише завдяки серйозному контролю за такими операціями, як перевезення небезпечних відходів, Європі вдається забезпечити порядок у цій сфері.

У випадку, якщо ліцензіат порушить одне із численних правил, диктованих Базельською конвенцією, його може чекати адміністративна, або навіть кримінальна відповідальність.

З точки зору термінів втілення, транскордон батарейок у Європу виглядає наступним чином:

Ми спеціально наводимо у цій статті більш складний сценарій — відправка батарейок в Німеччину транзитом через Польщу. Якщо ж ми відправлятимемо в Польщу, достатньо буде отримати дозвіл тільки від неї.

Втім, з точки зору термінів втілення транскордону, ці сценарії майже не відрізняються один від одного. Вони тільки відрізняються трохи своєю вартістю.

Завод Recupyl у Польщі підкупає своєю ціною, що дозволить відправляти більше батарейок на переробку. Втім, технологія утилізації, яку вони застосовують, не найбільш сучасна: лише 57% всіх ресурсів повністю відновлюються під час утилізації.

Переробка ж на заводі Redux у Німеччині коштує трохи дорожче, втім якість цієї переробки вище: 90% ресурсів чистими направляються назад у економіку.

Крім того, завод в цілому виглядає значно більш сучасно. Сортування батарейок тут відбувається на оптичній сортувальній лінії, яка дозволяє розділити по типам 40 батарейок на секунду.

Рішення про те, який саме із цих заводів ми оберемо, буде прийняте на найближчих переговорах з імпортерами батарейок в Україну.

Хто заплатить за переробку батарейок у Європі?

Всюди у світі переробка батарейок є дотаційним видом діяльності, за неї потрібно платити. Саме з цих причин переробки батарейок поки що немає в Україні — ми ще не знайшли відповідь на запитання, хто заплатить за неї.

Станом на зараз логістика та популяризація збору батарейок в Україні лежить на активістах та відповідальному бізнесі. Втім, забезпечити фінансування переробки батарейок — це виключно задача бізнесу, який на батарейках заробляє, імпортерів батарейок.

Адже загальна вартість — доволі висока, з усіма накладними витратами виходить 50 грн/кг. Так, переробка у тих 200 т батарейок, які вже зараз накопичені в Україні та чекають утилізації, обійдеться у 10 млн.грн.

Втім, якщо закласти її в ціну нових батарейок в УСІХ українських магазинах — у перерахунку на одну батарейку виходить всього 7 копійок! За досвідом Європи, утилізацію батарейки оплачує той споживач, який її купив.

Додати ціну переробки в ціну нових батарейок в українських магазинах — ключова ціль «Батарейки, здавайтеся!».

Компанії GP, Varta та Watsons, а також можливо Duracell та АТБ, кожна з яких є імпортерами батарейок, чекали від нас цього дослідження для продовження переговорів.

Нарешті, ми переходимо до підготовки цих переговорів!

Підтримай нашу боротьбу

Робота нашого проекту забезпечується регулярними внесками небайдужих людей та компаній.

Попереду велика робота: переконання імпортерів, втілення моделі доданої вартості, організація транскордону, а в подальшому — державної реформи.

Є ризик, що в кінці червня у нас повністю закінчаться кошти, а роботи над досягненням цілей ще багато, тому нам дуже потрібна ваша підтримка!

Якщо кожен читач нашого сайту прямо зараз налаштує регулярний внесок лише 50 грн/міс на нашу роботу — цього вистачить, щоб закрити весь бюджет! Долучайся тут: batareiky.in.ua/help

Тільки разом ми зможемо зберегти Україну чистою.

***

За допомогу у створенні дослідження ми б хотіли подякувати:

  • Сергію Жукаускасу, заступнику начальника управління з питань оцінки впливу на довкілля та дозвільно-ліцензійної діяльності і контролю Міністерства екології України
  • Максиму Бобруенко, представнику компанії-оператора небезпечних відходів «Екологічні інвестиції»
  • Олександру Бучеру, директору компанії-оператора небезпечних відходів «Сігмас Еколоджі»
  • Представникам заводу Redux, Німеччина
  • Представникам заводу Recupyl, Польща

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!