Завод із переробки батарейок SNAM, Франція

3/2/2018

Саме сюди приїжджають на переробку акумулятори від гібридів Toyota, Citroën, Peugeot, Opel. І саме тут працює одна з небагатьох у світі ліній, де ще з 1981 професійно переробляють одну із найстрашніших батареєчних отрут — нікель-кадмієві акумулятори.

Всього тут переробляють 6 типів батарейок, а решту відправляють на інші заводи у Європі, назви яких нам, на жаль, не змогли повідомити через договори про забезпечення конфіденційності.

На підприємстві діє більший режим секретності, ніж на інших заводах з якими ми встигли поспілкуватись: вони не надали фотографії установок, і порадили взяти фото для цього матеріалу з google maps.

Ціна переробки

350 € за тонну несортованих батарейок. Далі їх сортують і відправляють на відповідну лінію із переробки.

Сортування

Сортування на SNAM відбувається в 2 етапи: спочатку автоматично, а потім додатково вручну.

Переробка

На території підприємства переробляють 6 типів відпрацьованих батарейок.

Нікель-кадмієві

Після сортування ці батарейки подрібнюють, оброблять жаром (піроліз) та дистилюють. Відокремлюється кадмій. Його чистять і виплавляють у злитки. По іншому каналу отримують ферро-нікель, з нього виходять злитки нікеля. І ще з однієї лінії переробки виходить сплав нікель-заліза. Всі це потім продають.

Нікель-метал гідритні

З цим типом роблять теж саме, що й з нікель-кадмієвим. На виході отримують сплав нікель-заліза або ж нікель-залізні злиточки.

Літій-іонні

Обробляють термічно, дроблять, просіюють. Далі розділяють компоненти за допомогою магнітів. На виході отримують чорні та кольорові метали.

Цинк-карбонові, лужні та сольові

Сортують, подрібнюють, отримують феро-марганець, цинк. У процесі подрібнена маса проходить через газовий очищувач, пиловий та вугільний фільтри.

Решта батарейок

Літієві одноразові, ґудзики, ртутні та свинцеві батарейки SNAM не переробляє, а відправляє підприємствам партнерам. На жаль, назви цих заводів SNAM не може розголошувати.

Екологічність

Тут переробляють 6000 тонн нікель-кадмієвих батарейок на рік. Але при цьому, за даними видання Ladepeche.fr, роблять незначні викиди у навколишнє середовище: 776 г кадмію/рік (при нормі 15 кг).

Завод щоденно міряє свої викиди в атмосферу.

А також зовнішня незалежна лабораторія здійснює:

• щоквартально: моніторинг навколишнього повітря.

• раз на півроку: моніторинг підземних вод.

• щорічно: контроль за викидами в атмосферу і воду.

Висновок

Про SNAM у нас склалося враження дуже серйозної та якісної компанії. Також вони пропонують не високу ціну у порівнянні з іншими заводами (350 € за тонну). Але завод знаходиться приблизно о 2000 км від України. Транспортні витрати на послуги ліцензованого перевізника небезпечних відходів, імовірно, зроблять ціну відправки зависокою.

Тому, скоріш за все, українські батарейки будуть відправлені на один із ближчих заводів.

Джерела

У підготовці матеріалу крім даних з особистої переписки ми використовували такі джерела:

  1. Презентація заводу
  2. Viviez. La SNAM se prépare à un nouveau marché

Проект «Батарейки, здавайтеся!» працює завдяки фінансовій підтримці небайдужих українців. Зроби свій внесок! http://batareiky.in.ua/help

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!