Завод з переробки батарейок «GreenWEEE», Румунія

8/2/2018

«GreenWEEE» знаходиться близько м. Бзау, Румунія. Завод переробляє батарейки з 2011 року, а взагалі працює з 2007 року і в цілому займається переробкою старої електронної техніки.

Завод щорічно переробляє 50 тонн різноманітних відходів від комп’ютерів та холодильників до батарейок. Назва компанії — це сполучення слова «зелений» (green) та абревіатури «WEEE», яка приховує у собі поняття «Waste Electrical and Electronic Equipment» — Відходи електричного та електронного обладнання.

Ціна переробки

На сьогодні 450 євро за тонну несортоварих батарейок без НДС та 535 Є/т з НДС. Наразі ще виясняємо, чи потрібно українській організації платити НДС в Румунії.

Сортування

Сортування спочатку автоматичне за розміром. Обладнання здатне сортувати тонну на годину! Після цього працівники досортовують на конвеєрній стрічці, щоб перевірити наявність зайвих предметів та точність типів батарейок. Далі просіюють, щоб дістати усі маленькі батарейки-гудзики. Дивіться як саме сортують батарейки на «GreenWEEE» у відео, яке нам допомогли перекласти добрі люди з Румунії :)

 

Переробка

Цинк-карбонові, лужні та сольові
Ці типи румунський завод переробляє самостійно механічним методом. Обробка складається з декількох етапів:
1. Подрібнення до часток від 0 до 20 мм.
2. Відділення чорних металів за допомогою магнітного барабана.
3. Більш детальне механічне відокремлення решти компонентів: сталь, металічний цинк, латунь.
4. Речовина, яка залишається, називається чорна маса (суміш графіту, найменших частинок сполук марганця та цинку). Вона також продається на вторинному ринку та використовується в пірометалургії для видобутку цинку, в будівництві.

Вся лінія переробки обладнана пиловими фільтрами.

Нікель-кадмієві, нікель-метал гідридні, літієві та літій-іонні
Такі типи «GreenWEEE» відправляє до свого партнера — заводу «Accurec» у Німеччину. Детальніше про цей завод читайте у нашій статті.

Батарейки-таблетки, в тому числі ртутні
Батарейки цього типу їдуть на сестринську компанію «GreenWEEE» — «Greenlamp Reciclare SA», яка теж знаходиться у Румунії.

Більш великі за розміром акумулятори
УПСи та автомобільні акумулятори, у тому числі які містять свинець, «GreenWEEE» відправляє на румунське підприємство «Monbat recycling SRL».

Екологічність

Право та компетентність «GreenWEEE» виконувати переробку батарейок вони підтвердили ліцензією.

Також у них на сайті зазначені додаткові сертифікати, які підтверджують екологічність процесів на підприємстві в результаті стороннього аудиту.

Висновок

Спочатку ми подумали, що завод «GreenWEEE» суттєвого виграє для нашої задачі через відстань. Він знаходиться зовсім близько від українського кордону (200 км від Ізмаїлу, Одеська обл.).

Але виявилось, що з тієї сторони дорога у Румунію є тільки через Молдавію, а це значно подскладнює процедуру оформлення транскордону — його доведеться узгоджувати з +1 країною, і перевізники, по досвіду, не радять цього робити (складно, довго).

Тому, якщо перевозити наші батарейки на «GreenWEEE» то до заводу потрібно їхати з Чернівців (400-500 км). А це вже не так зручно. Хоча авжеж ближче, ніж до заводів у Німеччині та Франції.

Чи стане GreenWEEE тим самим заводом, куди ми будемо відправляти українські батарейки? Слідкуйте за нашими матеріалами уже в найближчі тижні, щоб про це дізнатись!

Джерела

У підготовці матеріалу крім даних з особистої переписки ми використовували такі джерела:

  1. Сайт заводу http://www.greenweee.ro/en/
  2. Відео презентації https://www.youtube.com/watch?v=EprnTmOlvJk&t=14s , https://www.youtube.com/watch?v=eihrtCI68uQ&t=7s

Проект «Батарейки, здавайтеся!» працює завдяки фінансовій підтримці небайдужих українців. Зроби свій внесок! http://batareiky.in.ua/help

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!