Хто такі псевдопереробники?

Псевдопереробники батарейок – це компанії, які збирають батарейки, але потім не хочуть платити за їх реальну переробку. І тому далі їх просто викидають: в річку, на звалище, а іноді – банально прямо в прогулянковій зоні для молодих мам. Навіщо вони це роблять? Як це зупинити?

Фото одного з таких стихійних звалищ як в Києві на Троєщині в березні 2020 року:

Навіщо псевдопереробники це роблять?

Є декілька типів мотивів:

Cтихійне звалище батарейок під Харковом, березень 2020

1. Мотив – екопіар

Компанія хоче виглядати зеленою в очах своїх клієнтів, вони довіряють, стають лояльними до неї. Але її мотив не чесний, і батарейки опиняються на звалищі чи в місцевій посадці.

2. Псевдоутилізація як бізнес

Компанія приймає батарейки за гроші для начебто утилізації, забирає гроші собі, а батарейки викидає. Часто у цих компаній навіть є якась ліцензія, але в Україні вона ніяк не гарантує переробку.

Як це зупинити

1. Не здавайте батарейки псевдопереробникам та розкажіть про це друзям! 

Поширте наступні пости:

https://www.facebook.com/batareiky/posts/1787606814708582

https://www.instagram.com/p/B-J-7M3nzd2/

2. Якщо це ваші особисті батарейки – здавайте батарейки лише в надійні пункти прийому:

http://batareiky.in.ua/kudy-zdaty

3. Якщо ви компанія чи офіс – дізнайтесь, хто зараз вивозить ваші батарейки

  • Фото-звіт зі складу компанії, куди потрапляють батарейки, та попросіть копію ліцензії орендатора складунаступним формулюванням, дослівно: «Несортовані відпрацьовані батареї за винятком сумішей батарей, наведених у Зеленому переліку відходів». Будь-яке інше формулювання ліцензії не підходить
  • Чинний дозвіл (в нинішних датах) на вивезення батарейок в одну з країн Європи, з підписом екологічного державного органу країни отримувача. Заводу з переробки батарейок в Україні не існує, тут пояснювали чому це економічно не вигідно, і ті хто декларують переробку в Україні – брешуть.
  • Відкриті звіти про утилізацію, виданих заводом у ЄвропІ, підписаних урядами України та країни отримувача, фотографії 20-тонний партій з батарейками в фурах, які відправляються

Наразі необхідний пакет документів та докази утилізації є лише у нас в рамках 3-стороннього договору із заводом GreenWEEE у Румунії та нашого підрядника-ліцензіата ТОВ «Екологічні інвестиції». Коли є лише 1 з документів – це не гарантія утилізації.

4. Припускаєте, що якась компанія-псевдопереробник? Допоможіть зробити  міні-розслідування, куди далі йдуть зібрані батарейки.

Запитайе у компанії:

  • назву та адресу заводу, де відбувається переробка зібраних батарейок
  • яка у них технологія сортування
  • фото обладнання з сортування та переробки
  • яка технологія переробки кожного з типів батарейок після сортування
  • які ще заводи-партнери задіяні по літієвим та нікель-кадмієвим акумулятора

Отримайт цю інформацію та надішліть нам! Це доможе створит реєстр псевдо-переробників.

4. Підтримайте нас внеском! Завдяки внескам людей та компаній ми створюємо  європейську систему переробки батарейок в Україні. 

Її суть – оплата переробки батарейок стає відповідальністю компаній-їх виробників, які продають батарейки як бізнес. Спільно дійшли до першого успіху – модель працює на базі мереж «Епіцентр» та «Нова лінія». Також ми просуваємо новий закон України про батарейки, який зробить цю систему обов'язковою для всіх.

Ваш внесок, наприклад 100 грн/міс, може допомогти залучити до проєкту більше чесних торгових мереж:
http://batareiky.in.ua/help (сторінка з нашим цілями, методами та можливістю налаштувати внесок через visa/mastercard)

Ці випадки, яких ми стали свідками – це лише верхівка айсбергу, 99% всіх батарейок в Україні йдуть на смітник.

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Дослідили, як упакувати батарейки для Європи

Ми залучили 7 експертів та провели ґрунтовне дослідження міжнародних норм по перевезенню небезпечних вантажів в контексті батарейок.

Тепер ми знаємо, яка тара необхідна для правильного перевезення відпрацьованих батарейок у Європу.

Реорганізували центральний склад батарейок в Києві

Перевезли 5215 кг київських батарейок із волонтерського гаража на сучасний склад із технікою та охороною.

Тут і будемо готувати батарейки до відправки у Європу. Найближчим часом плануємо пересипати батарейки у системну тару.

Зробили спробу пересипати батарейки у вживані бочки

Компанія «Екологічні інвестиції» запропонувала безкоштовно передати нашому проекту 54 вживані бочки для зберігання батарейок.

Читайте в цій статті, чому після спільної інспекції цих бочок нам разом довелось відмовитись від цієї ідеї.

Додали на сайт сторінку про прихильників

Люди часто не вірять, що наш проект розвивається виключно завдяки краудфандингу.

Ми створили сторінку прихильників на нашому сайті, яка допоможе в цьому переконатись. Сторінка оновлюється з кожним новим внеском.

А також:

  • Забезпечили прийом батарейок з 1500 пунктів у 24 областях — продовжуємо збирати ~ 1 тонну / міс
  • Завітали з робочою зустріччю у Мінрегіон для дискусії про правки нового Закону України про батарейки
  • Відповіли на 38 дзвінків та 59 листів про збір батарейок
  • Розказали про стан збору батарейок в Україні в ефірі ранкового шоу «Доброго ранку, Країно» на каналі «UA: Перший»

Детальний фінансовий звіт за період можна подивитись тут.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ

Поки що нам не вдалося зібрати всю суму, необхідну на поточний етап проекту, тому ми рухаємось повільніше, ніж планували.

Нам довелось тимчасово відмовитись від наступних цілей:

  • Створити техніко-економічного обґрунтування українського заводу з переробки батарейок (або хоча б сортувальної станції). Фокусуємось тільки на відправці батарейок у Європі. Сортувати батарейки в Україні в перспективі точно дешевше, але ми мусимо тимчасово відкласти цю ідею, бо вона більш складна і дорога в перші роки реалізації.
  • Перевезти батарейки з областей на центральні склади у Києві та Дніпрі. Склади уже організовані, але грошей на пересилку поки що немає.
  • Найняти ще 1 людину в команду. Нас тут зараз троє на повній зайнятості, але ми категорично не справляємось, бо доводиться робити декілька речей одночасно: підтримувати діючу мережу збору, готувати батарейки до транскордону, робити пілотний проект з імпортерами та лобіювати зміни до закону. Нам потрібна ще одна людина, щоб виконувати ці задачі якісно.

ПІДТРИМАТИ ПРОЕКТ

В 2018 році ми запрошуємо наших прихильників налаштувати регулярний внесок на розвиток «Батарейки, здавайтеся!». Результати, яких ми досягаємо, ми досягаємо разом з вами!